Robotyzacja procesów produkcyjnych z pewnością jest dla każdego przedsiębiorcy dużym ułatwieniem. Nie należy jednak sądzić, że jeden robot rozwiąże wszystkie problemy przedsiębiorstwa. Ponadto, do wdrożenia robotyzacji trzeba się odpowiednio przygotować.
Jak zaplanować i wdrożyć robotyzację?
Poważny krok, jakim
jest automatyzacja i robotyzacja procesów produkcyjnych, wymaga
przeprowadzenia specjalistycznych analiz. Poszczególne kroki
skrótowo obrazują cały ten proces:
- Określenie celu biznesowego i budżetu – w jaki sposób robotyzacja ma usprawnić produkcję? Robot może być na przykład odpowiedzią na braki w precyzji, gdy chodzi o szczegóły. Taki krok pociąga jednak za sobą kolejne. Efekt pracy robota może bowiem odstawać od dotychczasowych i konieczna będzie robotyzacja dalszych procesów produkcyjnych, aby upłynnić całość. Dlatego budżet przeznaczony na ten cel powinien być dobrze opracowany.
- Szczegółowe opracowanie wytycznych do projektu – jakie instalacje należy przygotować, by robotyzacja się powiodła? Czy koszty nie przekraczają budżetu? Jak duża liczba stanowisk musi zostać poddana robotyzacji, by efekty były zgodne z oczekiwaniami? Na te pytania warto sobie odpowiedzieć, jeszcze przed przygotowaniem projektu.
- Uwzględnienie planów przyszłego rozwoju – jeżeli analiza techniczna przebiegła pozytywnie, warto określić kolejne etapy robotyzacji już na poziomie pierwszego projektu. To inwestycja w stały rozwój, która bez wątpienia przyniesie doskonałe skutki.
- Testy aplikacji – testowanie może być czasochłonne i nie warto tego procesu skracać. Szczegółowa analiza działania robota jest konieczna. Dotyczy to zwłaszcza rozwiązań innowacyjnych, tak zwanych inwestycji w dziedzinie badań i rozwoju.
- Podnoszenie kwalifikacji pracowników – stanowisko robota powinno być obsługiwane przez pracownika. Konieczna jest również wiedza z zakresu programowania, stąd kadra musi posiadać odpowiednie kwalifikacje. Bardzo często zadanie to powierzane jest wyspecjalizowanym inżynierom.